Biografie

Hier een levensbeschrijving van mezelf en werken

profielfoto bioWie is Muriël Kasmin (1959)

Curriculum Vitae

Ik ben van origine Indonesisch, geboren in Zuid Amerika, getogen in Nederland (Rotterdam, Den Haag), Duitsland (Scherfede), België (Brussel) en momenteel woon en werk ik in (Nederland) Wassenaar.

Als meisje van 5 tekende ik al en tegen de tijd dat ik 12 was, was ik reeds in de ban van Vermeer, Van Gogh en Rembrandt. Alhoewel ik toen besloten had om kunstenaar te worden, is mijn carrière anders verlopen. Ik was genoodzaakt na de middelbare school te gaan werken en ’s avonds te studeren. Mijn tijd voor kunststudies was gelimiteerd doch in de jaren 70 heb ik onder andere diverse workshops aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag gevolgd. Daarna heeft Violet Roest mij gedurende 3 jaar de technieken van aquarelleren en Sumi-e bijgebracht. Met Ab van Overdam als mentor heb ik vervolgens enige jaren de olieverftechnieken van de 17e-eeuwse meesters eigen gemaakt, van Sierk Schröder leerde ik het tekenen met houtskool en krijt te beheersen en Pien Hazenberg heeft mij abstract leren schilderen.

Ook de beeldhouwkunst heeft mijn interesse. Ik heb een aantal cursussen gevolgd en mij laten inspireren door mijn goede vriend Kees Verkade. Mijn aandacht richt zich bij voorkeur op portretten modelleren.

Overige studies en carrière:

Marketing (Nima-A), Hoger Management (ISW), Psychologie (OU), Media en Communicatie (St Bedrijfskunde Delft) Jaren voor internationale bedrijven gewerkt en de laatste 7 jaar als headhunter in de executive search, waarna ik in 1996 als zelfstandige volledig op kunst ben gaan toewijden.

Motivatie, inspiratie en techniek:

Zoeken naar het kind in mijzelf en dat weergeven, is eigenlijk veel meer dan inspiratie. Het is een communicatievorm die heel lang bevrijdend werkt en bovendien door iedereen begrepen wordt. Een schilderij begint voor mij op een onbewust niveau. Werkend vanuit mijn fantasie maak ik door gebaarachtige penseelstreken, lijnen en spatten een onderschildering. Hierna gebruik ik afwisselend kwasten en paletmessen om de olie-/acrylverf op het doek aan te brengen waardoor na enige tijd wat meer herkenbare figuren ontstaan. De verf wordt laag voor laag direct en snel in verschillende vormen en richtingen aangebracht. Ik zoek naar het grote gebaar en laat overbodige details achterwege. Met heldere (primaire) kleuren in ruige verfritmes worden mensen vaak in groepen, bijeengebracht.

Mijn werk kenmerkt zich door een zeer helder expressief kleurgebruik en een vrij directe materiaalbehandeling. Mijn schilderijen zijn net als ik een reflectie van mijn leven: een constante zoektocht naar lijn en harmonie tussen mens en elementen en lichaam en geest. De uitbundige kleuren van de verschillende culturen van mijn vele verre reizen zijn tevens een grote bron van inspiratie.

Schilderen heeft niet alleen met techniek te maken, maar met moed. Want die is nodig om al je ideeën en verwachtingen over kunst te laten vallen. Pas dan kan je werkelijk je ogen openen en om je heen kijken. De weg die je ingeslagen bent, is er één van gevoel, kleur en diepte. Ook is schilderen voor mij niet het verbeelden van de werkelijkheid, maar het vastleggen van een persoonlijke beleving. Het onderwerp is ondergeschikt aan het werken met kleur, de expressie is voor mij het belangrijkste.

Kleur en natuurelementen zijn ook erg belangrijk voor mij en daardoor ook in mijn expressionistische werk altijd weer terug te vinden. De schoonheid van het naakt komt ook regelmatig terug in mijn werken. De figuratie hierin is duidelijk herkenbaar, maar omdat met de kleur rijkelijk -maar niet naturalistisch- wordt omgesprongen, krijgen de doeken een geheel eigen sfeer. Ik focus mij op de vrouwelijke kwetsbaarheid en haar karakteristieke (eigen)aardigheden. Symbolieken en metaforen lopen als een rode draad door mijn werken. Als ik schilder voel ik mij gelukkig en ik verheug mij ieder keer weer als ik merk dat mijn werk anderen aanspreekt.